.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انتقاد جوانفکر از اظهارات لاریجانی

علی اکبر جوانفکر مشاور ریاست چمهوری در وبلاگ خود خطاب به لاریجانی نوشت: آقای لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی اخیرا در سخنانی گفته است: امروز ما به مرحله بلوغ رسیده ایم و نباید نگاه به عقب داشته باشیم ، چون چالشهای زیادی پیش رو داریم که باید توان کشور مصروف آن شود. باید ضمن پرهیز از مرزبندیهای سیاسی برای پیشرفت کشور از تمام مدیران لایق و قابل ، استفاده کنیم.

در نگاه اول، سخنان مزبور ، منطقی و قابل قبول به نظر می آیند اما با تاملی بیشتر در این اظهارات ، می توان لایه هایی از باورها و تفکرات ایشان را مورد بررسی و نقد قرار داد.

درست است که درک و بینش بالایی در کشور نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی وجود دارد اما بلوغ سیاسی نیز دارای نشانه هایی است که بیشتر باید به جست و جوی آن در میان برخی از خواص پرداخت ، چرا که مردم به تجربه و در عمل ، بلوغ سیاسی خود را بارها و به شکل برجسته و بعضا حیرت انگیزی به اثبات رسانده اند.

بیان این سخنان از سوی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی ، ممکن است دلیلی بر عدم بلوغ سیاسی تلقی شود زیرا نگاه به عقب ، اولا در تضاد با بلوغ سیاسی نیست و ثانیا یکی از نشانه های بلوغ سیاسی آن است که نه تنها نگاهی و درنگی بلکه تاملی و تدبری عمیق و پندآموز به عقب داشته باشیم. بدانیم چگونه ، از چه راهی و با تحمل چه سختی ها و مشکلاتی به اینجا رسیده ایم . دلایل و عوامل برخی عقب افتادگی ها، کند روی ها ، تندرویها ، شکست ها و پیروزی ها را بازشناسی و بازتعریف کنیم ، به نقاط ضعف و قوت خود در گذشته توجه نماییم ، اشتباهات و خطاهای هزینه بر اسلاف خود را به منظور اجتناب از تکرار آنها مشخص کنیم و صف دوستان، خادمان، خودی ها، همراهان، دلسوزان و غمخواران مردم را از صف دشمنان و عوامل آنها ، کینه توزان ، فرصت طلبان ، قدرت طلبان ، دین ستیزان و بیگانه پرستان، هرچند تعدادشان کم و اندک باشد، جدا نماییم.

بدون تردید ، شفاف سازی در همه مسائل کشور ، مطلوب انقلاب ، نظام اسلامی و مردم و در عین حال امری لازم و ضروری است و در مقابل آن، وضعیت مبهم ، آشفته و غبار آلود ، مطلوب دشمن و پرهیز از آن شرط عقل و تدبیر است زیرا در چنین شرایطی، تشخیص دوست از غیردوست دشوار و غیرممکن خواهد شد و چه بسا در چنین فضایی ، خصم به کمین نشسته ، فرصت نفوذ و تاثیرگذاری پیدا می کند ، برخی از یاران ، دچار غفلت می شوند و ناخواسته و نادانسته ، تیشه بر ریشه خودی ها فرود می آورند ، دشمن غدار به ایجاد پایگاههای جدید می پردازد ، اشتباهات گذشته بازهم تکرار می شود و فرصت ها ، در اختیار کسانی قرار گیرد که آموخته اند چگونه تسمه از گرده طبقات متوسط و پایین جامعه بکشند ، چگونه بر منابع عمومی، چنگ بیندازند و به غارتگری و چپاول سرمایه های کشور بپردازند!

مطالعه تاریخ و اندیشه در حوادث مهم تاریخی ، این نکته پندآموز را پدیدار می سازد که قطع ارتباط یک ملت با گذشته تلخ و شیرین خویش ، بیگانه شدن او با داشته ها و اندوخته های فرهنگی ، معنوی و انسانی اش و به کار نبستن تجارب اسلاف خود و نیز درس نیاموختن از رویدادهای عبرت انگیز ، آسیب پذیری شدید آن ملت را درپی دارد و هویت و اصالت او را به طور جدی با تهدید مواجه می سازد. برحذر داشتن مردم و مسوولان کشور از نگاه به گذشته ، به همان اندازه خطرناک است که بدون شفاف سازی و در یک فضای پرابهام و مغشوش، بخواهیم توان کشور را صرف چالشهای پیش رو نماییم.

تجربه به ما آموخته است که عوامل دلبسته به بیگانه و منفعت طلبان و سرمایه سالاران بی درد همواره در پناه شعارهای اغواکننده ای مانند چند صدایی ، همگرایی ، هم اندیشی ، نگاه فراگیر ، پرهیز از تنگ نظری و نظایر آن ، راه خود را به سوی دست اندازی به مراکز قدرت و در پی آن منابع عمومی هموار کرده اند ، بنابراین آنها نه تنها هیچ توانی را صرف حل مشکلات کشور نخواهند کرد بلکه از هر فرصتی برای افزودن بر بار مشکلات مردم بهره خواهند جست.

آقای لاریجانی رئیس محترم مجلس در بخش دیگری از سخنان خود ، با تاکید بر لزوم پرهیز از مرزبندیهای سیاسی ، استفاده از تمام مدیران لایق و قابل را برای پیشرفت کشور توصیه کرده است.

تجربه دولت نهم نشان داده است که رئیس جمهور احمدی نژاد ، برای سپردن مصادر امور دستگاههای اجرایی به خادمان مردم ، فقط بر صلاحیت های فکری، مدیریتی ، اخلاقی و تجارب عملی آنها تاکید داشته و مرزبندیهای سیاسی ، تنها معیاری بوده که وی در بررسی های خود ، آن را نادیده انگاشته است و از همین رو ، در میان اعضای کابینه و مدیران دولت نهم ، افرادی با نگرشها و سلایق متفاوت سیاسی دیده می شوند اما این امر نباید به دستاویزی برای میدان دادن به کسانی تبدیل شود که باور به یک دیدگاه و مشرب سیاسی را به اصول اعتقادی و عملی خود تبدیل کرده و همه مناسبات و تعاملات کاری و اجتماعی مرتبط با مسوولیت خود را تحت الشعاع سلیقه سیاسی خویش قرار می دهند.

اعضای هیات وزیران در میثاق نامه خود با رئیس جمهور ، همپیمان شده اند تا تمامی توان خود را صرف تحقق برنامه های دولت اسلامی کنند و در گزینش همکاران، شایسته سالاری، تقوا، مردمداری، کاردانی و کارآمدی، ساده زیستی و روحیه خدمت گزاری به مردم را بر هر معیار دیگری ترجیح دهند و از هر نوع رابطه بازی، گروهگرایی و جناح بازی به شدت خودداری نمایند.

اینک جای طرح این سووال از آقای لاریجانی وجود دارد که با رویکرد دولت نهم به عرصه واگذاری مسوولیت ها، به راستی چه جایی برای این سخنان باقی می ماند؟ مدیران “لایق و قابل” مد نظر ایشان چه کسانی هستند؟ آیا این سخنان به معنای آن است که مدیریت کشور بار دیگر باید به یک حلقه بسته از مدیران خاص بازگردانده شود؟ آیا با نفی مرزبندیهای سیاسی ، باید به دنبال شکل گیری آشفته بازاری باشیم که در آن خادم و خائن را نتوان از یکدیگر تمیز داد ؟

آقای لاریجانی همچنین در سخنان دیگری، دخالت دولت در اقتصاد را غیرصحیح و خلاف عدالت دانسته و تاکید کرده است که دولت باید با کاهش تصدی گریها اجازه دهد مردم عنان امور را در دست بگیرند تا اقتصاد کشور شکوفا شود.

با وجود تکرار برخی مداخلات مجلس شورای اسلامی در امور اجرایی کشور ، شایسته نیست که پیوسته اهمیت و ضرورت رعایت اصل تفکیک قوا به رئیس محترم قوه مقننه گوشزد شود و صد البته این حق برای رئیس محترم جمهور محفوظ است که به عنوان مجری قانون اساسی، در موارد ضرورت و از مجاری شایسته ، رعایت مواد آن را به دیگران متذکر شود.

دولت نهم به شدت قانونگرا و به اجرای قوانین پایبند است بنابراین در همه امور اجرایی کشور از جمله مسائل اقتصادی ، این مجلس شورای اسلامی است که چگونگی و چارچوب قانونی اقدامات دولت در امور کشور را مشخص می سازد. آیا زیر سووال بردن دخالت دولت در اقتصاد از سوی آقای لاریجانی به منزله وارد کردن اشکال به مصوبات مجلس است ؟ آیا تکرار اظهارات ضد دولتی از موضع یک مقام عالیرتبه رسمی که بازتاب وسیعی در افکار عمومی پیدا می کند، به منزله چراغ سبز به دیگران برای بازکردن آتش توپخانه تبلیغاتی علیه دولت بویژه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیست ؟

اگر چنین برداشتی درست باشد ، خرده گرفتن به دوست و همکار دیرینه شما در راس دیوان محاسبات که با بی پروایی تمام و بدون درخواست توضیح ، دولت نهم را متهم به دو هزار مورد انحراف از قانون بودجه کرده است ، منصفانه نخواهد بود.

مستند به آمار و گزارشهای غیرقابل خدشه ، ادعا می کنیم که دولت نهم در جهت کاهش تصدی گریها و سپردن امور کشور به مردم ، بیشترین و موثرترین اقدامات عملی را به انجام رسانده و بالاترین میزان واگذاریها در این دولت صورت گرفته است. به راستی آقای لاریجانی به زمان بیان این سخنان توجه دارد؟ بدون تردید ، سخنانی که چهار سال پیش می توانست مخاطبان بیشتری را جذب کند، امروز توجه چندانی را برنمی انگیزاند و شاید لازم باشد که برخی از مشاوران ، دفترچه یادداشت های مربوط به محورهای تبلیغاتی انتخابات نهم ریاست جمهوری را مورد بازنگری قرار دهند تا سخنان تبلیغاتی ایشان دچار انحراف از واقعیت های روز کشور نشود !


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ساروی ریکا 29 بهمن 1387
با سلام
به نظرم رسانه ای کردن اینگونه نقطه نظرات در آستانه انتخابا ت ریاست جمهوری موجب انشقاق در جبهه اصولگرایی خواهد شد بهتر بود جناب جوانفکر این موضوع را به صورت خصوصی به اطلاع ریاست محترم مجلس می رساندند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.105 seconds.